Iben West

Nyborg sundhedshus

2025

Udsmykningsopgave støttet af Statens Kunstfond og Nyborg Kommune

Udsmykningen i Nyborg Sundhedshus er en helhedsoplevelse. 
Mønstrede linoleumsgulve, malede vægge og håndlavede værker smelter sammen til en harmonisk enhed. Når man bevæger dig gennem huset, vil ens blik og krop møde skiftende kompositioner af farvede flader på både gulve og vægge.

Værket er i rummet og rummet er i værket
Værk og rum er uløseligt forbundet; de udgør hinandens forudsætninger. Udsmykningen er som et stort, rumligt maleri, man bevæger sig igennem. I de lange lige gange, skabes en rytmisk flydende bevægelse, idet gulvets farver fortsætter op ad væggene, skiftevis på den ene og den anden side. Der, hvor gangene skifter retning, føres farverne rundt om hjørnerne og indgår synsmæssigt, som en del af et andet billede. Denne dynamik opleves især, når man bevæger sig raskt gennem bygningen.
Standser man derimod op, opstår der en anden oplevelse. Med ansigtet vendt mod væggene, er der mulighed for at fordybe sig i de enkelte kompositioner. Har man endnu mere tid, kan man gå helt ned i de små, intime detaljer. Ved at tilbyde forskellige ”oplevelseshastigheder” henvender udsmykningen sig både til dem, der har deres daglige gang i huset, og til dem, der kortvarigt er på besøg.
Turen gennem huset opleves som et rytmisk forløb, hvor fortættede passager og rolige pauser skifter og beriger hinanden.

Overgange
Et centralt tema i udsmykningen er ’overgange’. Overgange kan opleves som bevægelsen fra ét sted til et andet, men det kan også være en tilstand i livet, hvor man befinder sig midt mellem det, der har været, og det, der kommer. 
Undervejs i værket kan man møde og lade sig påvirke af temaer som det skrøbelige, det uperfekte, det forskudte, det sammensatte og det legende – og dermed blive inviteret til at stoppe op og reflektere.

Håndens arbejde
Håndlavede objekter er monteret direkte på væggene og hænger ned fra loftet som overraskende, uensartede elementer, der bryder bygningens regelmæssige struktur. Her er der blevet savet, syet, samlet, printet og malet på forskellige materialer, primært træ, men også pap og tekstil. Objekterne er på den ene side skabt som venlige og opmuntrende indslag, og på den anden side skaber de friktion og forskydninger, der kan vække undren og refleksion. Det er det kunst kan.

Brug af materialer
Materialerne stammer fra naturen og genbrug, ofte med en tydelig lokal forankring. 
Eksempelvis er der brugt træ fra kommunens lager og gamle luftfotos af Nyborg Havn. Billeder fundet i lokalhistorisk arkiv har fået nye farver og er spejlvendt, så de danner et smukt mønsterlignende motiv. 
I foyeren er der brugt kugleformede bøjer fra fiskegarn, en påmindelse om Nyborgs beliggenhed ved havet. Nu hænger de som et lysende ”smykke” i rummet. 
Udfoldede og bemalede medicinæsker udgør grafiske elementer i en collage. Et værk der subtilt gør opmærksom på, at de almindelige genstande vi omgiver os med, også kan have en visuel kvalitet.
Naturpinde er brugt som metaforer for det menneskelige og rummer en særlig poetisk og symbolsk kraft. Træpinde – skæve og unikke – kan spejle menneskets kompleksitet, skrøbelighed og forbindelse til naturens cyklusser. 

”Jeg lader mig inspirere af materialer, der allerede har haft et liv. De bærer spor fra et sted og en tid, men kan forvandles og blive broer til nye værker, nye steder og nye erkendelser.” 

2025